Weerbarstige praktijk van Technisch Leider Kunstwerken
Rob Mondeel, leermeester Kunstwerken, vertelt: “Spoor is een publiek belang, de mensen moeten van A naar B gaan. Daar doen we het als sector voor. Dat gaat om beschikbaarheid en veiligheid. De monteur wil zijn werk goed doen en kan dat alleen wanneer hij weet waar hij mee bezig is. Mensen begrijpen vaak niet wat ik doe. Het is risicovol werk, daarvoor moet je creatief zijn. Dat is de passie voor het vak. Ik mag er graag in werken. Ik loop nu 14 jaar mee en moest het leren van de hoofdmonteur. Nu zijn we bezig om het in een gecontroleerde omgeving te organiseren.”
Belang van leermeesters
Rob: “Je ziet bij Kunstwerken dat leermeesters enorm belangrijk zijn. Ik heb de afgelopen drie jaar veel input gegeven bij de totstandkoming van de opleiding Kunstwerken; onlangs heb ik nog twee theoretische boeken gereviewd. Zo komen we samen tot een ideale opleiding.
De praktijk is weerbarstig
“De monteur wordt één dag in de week vrij gepland, dan neem ik de theorie en praktijkopdrachten met hem door. Om het werk zo passend mogelijk te krijgen ben ik nog zoekende ook omdat we krap zitten qua personeel. Maar het heeft wel mijn prioriteit om de opleiding zo in te delen.
Er is veel vergrijzing bij de monteurs Kunstwerken en hun kennis wordt niet overgedragen. Vroeger werd Kunstwerken niet als vak gezien. ‘Doe dat er maar bij’ Het is essentieel om de infra goed te houden. Met Technisch Vakmanschap zijn we op de goede weg.
Jonge monteurs opleiden
“We moeten ervoor zorgen dat jonge mensen op hetzelfde niveau praten, denken en werken. Ze moeten creatief zijn. Alles is uniek, je moet dingen zelf maken. Lassen en klinkers maken. Praktijkopdrachten waarbij je zelf een werkplan moet maken en risico’s moet aftellen en voorbereiden van materiaal en de tijdsspanne inschatten.
Je kunt Kunstwerken niet uit het boekje leren. De leermeester moet in het werkveld werkzaam zijn. Straks ga ik op pad en hem toetsen op wat hij heeft geleerd.
Als sector moeten we zorgen dat de leersituatie in de praktijk terugkomt. In de ideale situatie moet de leermeester passend onderwijs kunnen bieden en dan 1 dag in de week vrijgemaakt worden; dat is de kracht van de nieuwe manier van opleiden.”
Ambities
Rob spreekt uit zijn hart: “Mijn ambitie na dit traject: Ik heb de intentie om als leermeester binnen de organisatie te functioneren. Ik wil ook graag gastdocent zijn bij Railcenter. Maar eerst deze opleiding perfect in de praktijk brengen.”