Vakbekwaamheid borgen
Het borgen van Technisch Vakmanschap; hoe gaat ProRail dat gestalte geven? Bij voorkeur niet met ingewikkelde systemen, is de wens van de branche.
Borgen. Het woordenboek zegt erover: ‘het geheel van geplande en systematische acties, nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een dienst voldoet en blijft voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen.’ Adrie Koster, manager Inkoop Intelligentie & Leveranciers Management (ILM) bij ProRail, heeft er dagelijks mee te maken. ‘In de spoorsector is veiligheid en daarnaast beschikbaarheid van het grootste belang. Daarom werken we alleen samen met bedrijven die hun zaken qua resources: materieel, gereedschappen en instrumenten, maar ook personeelsplanning, capaciteit en kwaliteit op orde hebben. Of dat (minimaal) blijvend zo is wordt voortdurend gecontroleerd.
Complex
Naast die erkenning op bedrijfsniveau moeten vaklieden nu ook op individueel niveau aantonen dat ze vakbekwaam zijn én blijven. Koster: ‘In de praktijk kan dit betekenen dat ProRail of IL&T op een werk kunnen controleren of vakbekwame personen de montagehandelingen verrichten. Die moeten dat dus op de onderhavige locatie kunnen aantonen. Dat ligt best complex, zeker als je dat in de toekomst niet meer kunt doen aan de hand van de aloude (her)certificeringstrajecten via railAlert en opleidingsinstituut Railcenter.’
Doeltreffend
In het denkproces over het fenomeen borgen is al wel duidelijk geworden wat op welk niveau in het persoonlijk logboek vastgelegd moet worden. Nu is het de vraag in welk systeem dat moet gebeuren. Een denklijn is het koppelen van deze informatie aan het DVP (Digitaal VeiligheidsPaspoort). Koster: ‘Wat het ook wordt, ProRail wil de vakbekwaamheid adequaat en efficiënt laten administreren, daarbij oog hebben voor de verschillende belangen en daarvoor de juiste tools aanbieden. Eenvoudig en doeltreffend, en waar mogelijk aansluitend op de eigen systemen van de aannemers.’