Stand van zaken Technisch Vakmanschap
Technisch Vakmanschap is een belangrijk traject van vakmanschapsontwikkeling. Want met Technisch Vakmanschap handhaven en verbeteren we de prestaties van het spoor nu en in de toekomst. Hoe werken we aan optimalisatie van de prestaties? En waar staan we nu?
Programmamanager Technisch Vakmanschap, Frans Blom: “We zijn concreet aan de slag met het inrichten van nieuwe opleidingen en het certificeren van Technisch Leiders. Dat doen we voor drie techniekvelden: Kunstwerken, Baan en Treinbeveiliging. Voor elk techniekveld is een Kenniskring ingesteld met afgevaardigden vanuit de branche. Daarnaast is er een werkgroep actief om het vakmanschapsmodel te vertalen naar ZZP’ers. Bovendien werken we in drie werkgroepen aan hoe we gaan administreren en borgen en aan de overgangsregeling.”
Waar staan we nu?
Hieronder een schematische weergave van de huidige stand van zaken:
Kenniskringen
• Kenniskring Kunstwerken
• Basismodule en module 1 zijn gereed;
• Pilot basismodule loopt (14 deelnemers);
• Module 2 en 3 in ontwikkeling (voor de zomer gereed);
• Vervolgens ontwikkeling examen Technisch Leider.
• Kenniskring Baan
• Vakbekwaamheidseisen gereed;
• Globaal opleidingsontwerp gereed;
• Examinering en certificering van de Technisch Leider Baan is in februari 2018 van start gegaan.
• Kenniskring Treinbeveiliging
• December 2017 gestart. Bezig met de opzet/uitwerken van het opleidingsontwerp.
Werkgroepen
De werkgroep ZZP heeft per techniekveld de situatie in kaart gebracht. Wat opvalt:In het techniekveld Kunstwerken werken geen ZZP’ers. Hier komt het ook voor dat bedrijven rechtstreeks door ProRail worden ingehuurd. Deze vallen niet onder de erkenningsregeling;
• Bij Baan is er sprake van inleenbedrijven en geen ZZP’ers;
• In het techniekveld van Treinbeveiliging werken vrijwel alleen ZZP’ers.
We buigen ons over de cruciale vraag: Hoe komt de groep ZZP/inleenbedrijven aan leermeesters en praktijkbegeleiders? Hierover zijn de meningen verdeeld. Het antwoord blijkt complex. Tot nu toe zitten we op deze lijn: als aannemers een direct belang hebben dan regelen zij dit. In de andere gevallen moeten de ZZP’ers hier zelf zorg voor dragen. Natuurlijk vraagt dit nadere uitwerking en doordenking. De werkgroep ZZP komt hiervoor met een advies. Verder komt er ook een aparte korte entreeopleiding voor de hulpmonteurs Baan van de inleenbedrijven. De werkgroepen voor Borging, Administratie en Overgangsregeling worden binnenkort opgestart.
Wilt u weten wie er allemaal betrokken zijn bij het programma Technisch Vakmanschap, klik dan hier!