Sfeerverslag 28 oktober
Het is nog donker als er mensen arriveren bij Het Oude Magazijn in Amersfoort, waar de TVMS-kick-off plaatsvindt. Medewerkers van de catering, leden van het programmateam en natuurlijk de acteur die vandaag de rol van kaartjesknippende conducteur met verve zal uitvoeren. Vijf minuten later worden de eerste sterke koppen koffie aangerukt. Als even na zevenen de eerste aannemers binnendruppelen, is de zaal aangekleed en staat er een smakelijk ontbijtbuffet klaar.
‘Samen de ruimte zoeken’
Vandaag gaan mensen uit de volle breedte van de spoorsector – zeventig procent van de 32 spoorbedrijven is aanwezig – zich buigen over het onderwerp Technisch Vakmanschap (TVMS) en dan met name over het opleiden van vakmensen. Hoe moet dit in de praktijk gestalte gaan krijgen? ProRail, railAlert en Railcenter willen hierin samen optrekken met de mensen van de praktijk: de aannemers.
Ook aandacht voor de ‘softe’ kant
Die hebben in de weken voor deze kick-off bezoek gehad van Hans Herweijer, programmamanager TVMS. Ook Jochen Tulp, bedrijfsleider bij Siers Oldenzaal, heeft hem op de zaak ontvangen. ‘Alles schijnt op de schop te gaan, dus ik ben vandaag gekomen om te horen hoeveel invloed ik daarop kan uitoefenen. Als het voor ons interessant en haalbaar is, zullen wij zeker mee gaan doen’, meldt hij. Zijn collega en KAM-adviseur Hendrik de Boer is positief kritisch over de voornemens. ‘Het opleiden van voormannen is best een heisa, dus ik juich een vereenvoudiging toe. Tegelijk vind ik dat niet alle principes op de kop moeten gaan.’
Een tafel verderop hebben Marlous van der Gouw en Edith Bens van Volker Rail net het ontbijt afgerond. Ook zij zijn benieuwd hoe de huidige traditionele inrichting van vakmanschapsontwikkeling getransformeerd zal worden. Marlous: ‘Er mag weleens met een frisse blik naar gekeken worden. Ik hoop dat er straks ook aandacht zal zijn voor ‘softe’ competenties en niet alleen voor bevoegdheden en technische skills.’
Veelomvattend traject
Om kwart over acht begeeft iedereen zich naar de belendende zaal. Dagvoorzitter Jan Paternotte is onverwacht verhinderd maar zijn collega Kamran Ullah blijkt een professionele vervanger. Hij trapt af met een kennismakingsrondje aan de hand van spreuken die op de ontbijtservetten staan afgebeeld. Hans Raamsdonk van ProRail, die zojuist heeft kennisgemaakt met zijn buurman aan tafel, vertelt wat hij daarbij heeft gedeeld: dat dit een spannend en vooral veelomvattend traject is.
Daarna krijgt Karel van Gils, directeur assetmanagement bij ProRail, het woord. Het brede publiek dat hier aanwezig is weerspiegelt volgens hem de fase waar de sector voor staat. Er worden hoge eisen gesteld die gezamenlijk moeten worden waargemaakt. Dat aspect van gezamenlijkheid wordt onderstreept met een filmpje dat vorig jaar is gemaakt in de Riekerpolder. Een succesvol project dankzij goed vakmanschap, een goede voorbereiding en een goede samenwerking. De pay-off is dan ook niet voor niets: ‘Met z’n allen maak je het’.
Kartrekker of handhaver?
Na een korte uitleg van Hans Herweijer is het tijd voor de tafelsessies. Iedereen is bij binnenkomst naar willekeur ingedeeld bij een tafel. Elke tafel bespreekt een thema, zoals: werken volgens het model gezel-leermeester, het registreren van vlieguren en daarop sturen en een nulmeting van huidig vakmanschap. Elk thema wordt van twee kanten bekeken: wat houdt het in, hoe moet het worden aangevlogen?
Er wordt met enthousiasme gepraat en druk genoteerd. Aan tafel 9, waar Karel van Gils is aangeschoven, ontstaat een discussie over de rol van ProRail in het geheel. Maarten Spronk van Heijmans Civiel en Wim van der Kooij van Volker Rail discussiëren over de vraag of ProRail als kartrekker dan wel als handhaver moet optreden. Van Gils benadrukt dat we met elkaar vooral de ruimte moeten gaan zoeken. Dat zal een zoekproces worden. ‘We zijn ons nu aan het openstellen voor andere meningen, ideeën en gevoelens. Het feit dat ProRail volledig in TVMS participeert, betekent dat wij hierachter staan. We gaan de consequenties trekken en de ruimte creëren.’
Concreter
Tegen twaalven rondt Kamran af. Alle tafels leveren een ‘spoortje’ in, een kernachtige boodschap waarmee ze hun gesprek samenvatten. Zoals deze: ‘Je komt pas echt verder als je als ZZP’er niet alleen staat’ of: Je komt pas echt verder als je de medewerkers zelf verantwoordelijk maakt en de dingen die goed zijn niet weggooit.’ Remco Uenk van Asset Rail blijkt zo gegrepen door zijn onderwerp, dat hij ter plekke een presentatie geeft van de door zijn tafel uitgedachte oplossingsrichting inclusief schematische weergave. Daarmee illustreert hij waarvoor de kick-off was bedoeld: samen TVMS een stukje concreter maken.
En nu verder
Acht bedrijven uit de sector hebben zich ondertussen aangemeld als TVMS-kartrekker namens hun organisatie. Zij krijgen in de eerste week van december een verdiepende briefing. Op 7 april 2017 vindt de volgende plenaire TVMS-meeting plaats. Dan zullen de vakteams de eerste resultaten presenteren.
Er kunnen nog meer contactpersonen bij! Het programmateam zoekt inhoudelijke specialisten, procesdeskundigen en algemene TVMS-contactpersonen. Aanmelden kan nog tot 28 november via tvms@railalert.nl.