Pilot Kunstwerken van start
In 2013 hebben opleidingsarchitect Iwan van der Veer en systeemspecialist Kunstwerken Ron van der Zwan (beiden ProRail) een werkgroep samengesteld. De werkgroep Vakbekwaamheid Kunstwerken – bestaand uit deskundigen van de aannemers, specialisten van ProRail en een opleider en opleidingsdeskundige van Railcenter – kreeg de opdracht een opleiding te ontwikkelen waarmee de vakbekwaamheid continu wordt geborgd.
Het is ‘Vijf voor twaalf’
Het aantal medewerkers dat beschikt over de specifieke kennis, die noodzakelijk is voor met name het onderhoud van kunstwerken (o.a. beweegbare en niet-beweegbare bruggen, viaducten en duikers), neemt de laatste jaren af. Niet alleen de vakbekwaamheid dreigt in het gedrang te komen; ook is niet altijd duidelijk aan welke eisen precies voldaan moet worden. Daarom heeft de werkgroep in de afgelopen periode vakbekwaamheidseisen opgesteld en een opleiding voor nieuwe én huidige monteurs ontwikkeld. Nu kan de ontwikkelde opleiding worden getest.
Logisch gevolg
Omdat er veel raakvlakken liggen met het programma is het logisch dat Technisch Vakmanschap en de pilotopleiding Kunstwerken in elkaar overvloeien, vinden Ron van der Zwan en Iwan van der Veer. ‘De pilotopleiding Kunstwerken is een mooie kans om te ondervinden of we op de goede weg zijn. Uitgangspunt van het model is dat we mensen opleiden tot vakman en niet voor een certificaat, precies wat met Technisch Vakmanschap wordt beoogd. De medewerker werkt en leert binnen zijn eigen werkpraktijk. Op deze manier leert hij zowel het vak, als zijn werkgebied en de specifieke kunstwerken daar kennen. Hij wordt op de werkplek begeleid door een praktijkbegeleider van zijn eigen organisatie en een leerbegeleider van Railcenter.’
Vakmanschapsontwikkeling
De werkgroep Vakbekwaamheid Kunstwerken verwacht dat de opleiding bijdraagt aan de vakmanschapsontwikkeling binnen het techniekveld Kunstwerken. Hans Herweijer, programmamanager Technisch Vakmanschap: ‘Wat mij inspireert, is dat de betrokkenheid en medewerking van alle partijen uit de sector heeft geleid tot een concrete opleiding waarin nadrukkelijk de aansluiting is gezocht met de praktijk. Ik zie uit naar de uitkomsten van de pilot.’ Als opleidingsarchitect vindt Iwan van der Veer deze pilot interessant om te weten of de uitgangspunten van het model een goede basis vormen om verder te ontwikkelen.