Leerorganisatie inrichten
Als leerorganisatie is BAM Infra Rail al een eind op weg. Maar het toekomstige opleiden in de praktijk heeft tot gevolg dat ook BAM Infra Rail haar leerorganisatie gaat herinrichten.
Barbara Kollée is Manager Capaciteitsbeheer bij BAM Infra Rail. Vanuit een speciale afdeling wordt de opleiding, ontwikkeling en planning van het ‘buitenpersoneel’ gecoördineerd. Ervaren vakcollega’s begeleiden in de hoedanigheid van leermeester de monteurs op drie disciplines – Baan, Seinwezen en EV/Bovenleiding. De leermeesters maken opleidingsplannen, begeleiden medewerkers, zijn actief als trainer bij Railcenter en denken via de kenniskringen ook strategisch mee over de architectuur van de opleidingen die in het kader van Technisch Vakmanschap ontwikkeld worden.
Technisch Vakmanschap moet landen
Kollée: ‘Voor ons is nu de uitdaging dat Technisch Vakmanschap daadwerkelijk gaat landen in de organisatie. We moeten in de toekomst meer dan nu in staat zijn mensen in de praktijk te begeleiden en te beoordelen. Dat kunnen de leermeesters niet alleen, daar zullen ook andere vakinhoudelijke deskundigen een rol in gaan spelen. Dat vergt echter ook didactische vaardigheden, waarin mensen soms moeten worden bijgeschoold. Hier gaan we meer tijd en energie in steken. Ons doel is dat we begin 2019 een heringerichte leerorganisatie gereed hebben.’
Portfoliomanagement
Ondertussen wordt met verwachting gekeken naar een tool waarmee de ontwikkeling van het vakmanschap kan worden vastgelegd. Ook BAM Infra Rail is bij de ontwikkeling, die nu nog in de kinderschoenen staat, betrokken. Volgens Kollée is een goede monitoring van het portfolio essentieel om Technisch Vakmanschap te laten slagen. ‘Als de tool er eenmaal is dient de volgende uitdaging zich aan: wie gaat wat bijhouden.’
Uitdaging
Technisch Vakmanschap gaat uit van leren in de praktijk. In dat opzicht heeft Kollée een advies voor collega-organisaties. ‘Houd er in je planning rekening mee dat praktijkopdrachten onderdeel zijn van de uren die de monteurs buiten maken. Een praktijkopdracht is niet makkelijk te verzetten. Er zal dus een soepele samenwerking moeten zijn tussen planning en leermeesters.’
Alles hangt samen
Het programmateam staat voor de continue uitdaging alle processen die momenteel worden ontwikkeld op elkaar aan te laten sluiten. Dat wordt steeds ingewikkelder en zal volgens Kollée een permanent punt van aandacht moeten zijn. ‘Je wilt niet dat de ene kenniskring iets niet af krijgt, waardoor de andere niet verder kan. Maar als ik de soepelheid zie waarmee het nu verloopt heb ik er alle vertrouwen in dat dit ook op de langere termijn goed blijft gaan.’