Kwaliteit en veiligheid serieus nemen
Het al jaren teruglopende vakmanschap op het spoor is aan een omgekeerde beweging begonnen. Vakmanschap aanleren is een kwestie van op een juiste manier opleiden én van houding en gedrag.
Aldus Eric Moesker, manager resources van Swietelsky Rail Benelux. Hij is in die hoedanigheid onder andere verantwoordelijk voor de kwaliteit van het materiaal en gereedschappen maar ook voor de mensen die ermee werken. ‘Beide moeten gewoon goed zijn, zo simpel is het. Het lijkt soms wel alsof iedereen denkt dat hij aan het spoor kan werken, maar de werkelijkheid is anders.’
Anders leren denken
Anders opleiden én anders gaan leren denken. Via de kenniskring Baan levert hij hier een actieve bijdrage aan. ‘Door inspraak te hebben in de kennis die mensen moeten hebben. Op het spoor komt het op de millimeter aan. De ene spoorstaaf is de andere niet, welke gebruik je waar? En wat moet je weten over de ondergrond? Je hebt echt niet genoeg aan een DVP om aan de baan te kunnen werken.’ Het traject van vakkennis bijbrengen zal een enorme professionaliseringsslag opleveren in de branche, verwacht hij. Niet alleen als het gaat om het bedienen van machines maar ook doordat er professionals werken die technisch weten van de hoed en de rand.
Houding en gedrag
Op dat punt is het nodig dat mensen weer doordrongen raken van het belang van houding en gedrag, signaleert hij. ‘Werken aan het spoor is geen vrijheid blijheid. Je bent met iets belangrijks bezig. Thuis openhaardhout zagen is van een heel andere orde dan een spoorstaaf doorslijpen in het spoor. Aan werken op en aan het spoor zijn veel risico’s verbonden! De meeste incidenten komen voort uit onkunde op dit gebied en uit het feit dat mensen hun veiligheid onvoldoende serieus nemen; een trein staat nu eenmaal niet direct stil. Dat moet er echt ingeprent worden, ook tijdens de scholing,’ vindt Moesker, ‘want naast kwalitatief goed opgeleid personeel is veilig werken uiteindelijk het allerbelangrijkst.’