Komen tot de kern
Vijftien maanden na de herstart komt Technisch Vakmanschap steeds meer bij de kern. ‘Het wordt steeds concreter’, aldus Frans Blom, programmamanager.
Binnen Technisch Vakmanschap vindt veel overleg plaats tussen alle partijen vanuit de spoorsector. De kenniskringen en werkgroepen draaien op volle toeren. In zijn totaliteit zijn circa 100 mensen actief bezig met de verdere uitwerking.
Wat loopt er?
Actuele onderwerpen zijn onder andere het opleidingsontwerp Treinbeveiliging, het inrichten van de leerorganisatie binnen bedrijven, Technisch Vakmanschap organiseren voor inleen/ZZP, vlieguren/praktijkuren specificeren en vastleggen, de organisatie van de intake, het portfolio en de communicatie aan bedrijven en ZZP’ers. Kortom: allemaal onderwerpen die concrete antwoorden vergen en die het mogelijk moeten maken om de nieuwe aanpak van vakmanschap te implementeren.
Wat hebben we bereikt?
De basisopleiding van Kunstwerken loopt. De eerste Bewijzen van Vakbekwaamheid zijn door ProRail uitgereikt aan Hein de Vries en René Pot. Opleidingsontwerp en vakbekwaamheidseisen Baan zijn vastgesteld. Er is een akkoord over de Entreeopleiding Baan (speciaal voor medewerkers die incidenteel onder begeleiding werken). Het ontwikkelen van de Entreeopleiding staat in de startblokken. Het certificeringstraject van Technisch Leider Baan draait op volle toeren. Inmiddels zijn er 337 kandidaten ingeschreven. Van de 145 kandidaten die examen bij Railcenter hebben gedaan zijn er 122 geslaagd. Voor het einde van het jaar denken we ook het opleidingsontwerp en de vakbekwaamheidseisen Treinbeveiliging rond te hebben. Tot slot is de kenniskring Administratie/Borging druk aan de slag met de vraag hoe we op individueel niveau het vakmanschapsniveau gaan registreren en borgen.