Het spoor, dat doen we met elkaar!
Bijdrage aan inhoud en organisatie van opleidingen
Willem Ringenier, voorzitter van de werkgroep, vertelt: “We hebben één gezamenlijk doel in het de spoorsector: de reiziger ongehinderd zonder storingen en onnodig oponthoud zijn treinreis te laten voltooien. Onze werkgroep bestaat uit acht vertegenwoordigers van ProRail, de grote aanneembedrijven, Railcenter en uitleenbedrijven en we hebben een gezamenlijk doel voor ogen, daar gaan we voor.”
ZZP/inhuur krijgt stem
Goof Bos, werkgroeplid: “Ik geloof in het systeem van meester-gezel. Ik wil laten zien hoe Technisch Vakmanschap voor iedereen werkbaar is en dat dit leidt tot kwaliteitsverbetering. Laaggeschoolde medewerkers moeten ook een kans krijgen om op hun niveau te profiteren van het programma Technisch Vakmanschap. Ik wil dat zij meer gewaardeerd worden voor hun werk.” Ringenier vult aan: “Binnen enkele techniekvelden is op projecten wel 80% inleen, zoals dat in de markt genoemd wordt. Dit zijn medewerkers van andere bedrijven die samen met de spooraannemers hun projecten en hun onderhoudswerk uitvoeren. Vaak worden deze mannen ‘de handjes’ genoemd en daarmee wordt hun bijdrage en kennis binnen het vak niet geheel erkend. We moeten het met elkaar doen. Kan het beter? Jazeker, en onze werkgroep kijkt hoe dat beter kan.”
Voorstel voor startkwalificatie
Ringenier: “We moeten naar een afgewogen combinatie tussen klassikaal onderwijs en praktijkleren onder leiding van een ervaren collega en leermeester. Het opleidingstraject biedt straks de mogelijkheid om door te groeien in functies tot en met de technisch leider. Bos reageert bevestigend: “In Baan dien je over een startkwalificatie te beschikken. Met een dag opleiding kan je iemand goed op pad sturen. We willen tot een voorstel komen waar voor ieder techniekveld een startopleiding wordt aangeboden.”
Zeg ‘ja!’ tegen Technisch Vakmanschap
Ringenier: “ZZP-ers, onderaannemers en inleenbedrijven wil ik uitdagen om hun mening, positieve opmerkingen en bijdrage aan het programma Technisch Vakmanschap te delen. Rekening houdend dat het per techniekveld anders kan zijn en dat een project anders is dan onderhouds- en storingswerk. Inbreng is meer dan welkom en draagt bij aan het proces en de inhoud.
Verbinden
Ringenier vertelt vol overtuiging: “Op feestjes hoor ik vaak: ”de trein was weer vertraagd of reed niet, wat doen jullie daar nu aan?” Dan kunnen we vertellen: het programma Technisch Vakmanschap gaat bijdragen aan verbetering.” Bos spreekt vanuit zijn hart: “Als je aan een spoorstaaf hebt geroken en je vindt het lekker ruiken, wil je nooit meer iets anders. Ik wil de verbinding zijn tussen de praktijk en het programma Technisch Vakmanschap.”
Reacties aan Willem Ringenier: technischvakmanschap@railcenter.nl