‘Dat portfolio moet er komen’
Technisch vakmanschap in het techniekveld Treinbeveiliging. Richard de Vries en Dennes Curré doen een boekje open.
Eerst wat achtergrondinformatie. Van Gelder is een erkend spooraannemersbedrijf en realiseert in opdracht van ProRail multidisciplinaire projecten op elektrotechnisch vlak. ‘Vakmanschap is één van de vijf pijlers binnen onze organisatie’, zegt bedrijfsleider Richard de Vries. ‘Het is immers direct gerelateerd aan veiligheid en dus van zeer groot belang. Er is veel vraag naar elektrotechnische mensen, maar het niveau van de mensen die van school komen, laat te wensen over. Daar ligt dus een uitdaging. Kennis hebben is één, maar die kennis op de juiste manier en op het goede moment in praktijk brengen, is twee. Kennis en kunde zijn niet alleen een kwestie van certificaten halen.’
Dennes Curré, van Curré RailTechniek B.V. en momenteel ingehuurd door BAM, herkent dat. Als lid van de werkgroep ZZP levert hij een bijdrage aan het opnieuw inrichten van het opleidingsplan voor Baan en Treinbeveiliging. ‘Het komt voor dat monteurs wel de diploma’s hebben, maar door het ontbreken van continuïteit te weinig praktijkervaring opbouwen in bijvoorbeeld het lezen van tekeningen en het aanpakken van het werk. Dat gaat ten koste van de kwaliteit.’
Kans of bedreiging?
Richard en Curré juichen het programma Technisch Vakmanschap dan ook toe en zien het als een kans om de vakbekwaamheid van personeel en de inhuurkrachten op het gewenst niveau te krijgen. Mits de nieuwe opleidingstrajecten doelgericht en specifiek zijn, benadrukken beiden. Op verplicht een training volgen terwijl je meer weet dan de docent, zit niemand te wachten. En of het tekort aan elektrotechnisch personeel ermee zal worden opgelost, betwijfelt Curré. Maar stimuleren doen ze het zeker. Curré: ‘ZZP’ers zijn allereerst natuurlijk zelf verantwoordelijk dat ze hun vakbekwaamheid op peil houden, maar ik stimuleer ze daarin. En ook dat ze daarbij niet alleen naar hun eigen werkgebied kijken, maar ook naar andere. Hoe meer werk je maakt van je vakbekwaamheid, hoe meer je zult worden ingezet.’ Het mag ook merkbaar zijn in het uurtarief, vinden zowel Richard als Dennes.
Investeren in onderhoud of projecten?
In welke opleidingstrajecten willen aannemers investeren, in onderhoud of in projectwerk dat specifieke kennis vraagt? Richard is er duidelijk over: ‘Aangezien Van Gelder vooral projectwerk doet, ligt dat laatste voor de hand. Maar als we worden gevraagd meer onderhoudswerk te doen, gaan we meer storingsmonteurs opleiden. Het is maar net wat de vraag is.’ Als ZZP’er vindt Dennes dat je voor beide moet gaan. ‘Zeker met die uitgeknepen contracten van tegenwoordig.’
Praktijkbegeleider intern of extern?
Omdat vakbekwaamheid breder is dan een certificaat halen, is de praktijkbegeleider een belangrijke persoon binnen organisaties. Die deelt de ‘stempels en de krullen’ uit voor praktijkopdrachten. Van Gelder heeft er één in huis gehaald, zegt Richard. ‘Mensen moeten gecoacht worden, ze hebben een vraagbaak nodig, ze moeten aandacht krijgen. Dat doe je het liefst op de manier die past bij je bedrijfscultuur, je eigen stijl van werken en je eigen planning.’ Voor ZZP’ers geldt dat ze de praktijkbegeleiding in samenwerking met de aannemer moeten regelen, vindt Dennes. ‘Dat portfolio moet er komen. Daar heeft iedereen alleen maar baat bij.’